Szerző: fantaster  2010.04.27. 13:31

Akárki akármit állít, a hazai alkoholfogyasztás kultúrája fejlődik, s immár örömteli tény az is, hogy a legkülönlegesebb italokért sem kell vagyonokat költeni repülőjegyre – nagyjából így foglalható össze a Whisky Show tanulsága. Természetesen üdvözlöljük, hogy a Magyarországi Whisky Egyesület zászlajára tűzte a skót malt whisky népszerűsítését. Szombaton, egy igen színvonalas rendezvényt hoztak tető alá, amelyen az érdeklődők rengeteg különlegességgel megismerkedhettek, s kezdők pedig sokat tanulhattak a skótok nemzeti italának számító nemes párlatról.

Tíz-tizenöt évvel ezelőtt még egy színvonalas borkóstoló is különleges eseménynek számított Budapesten. Azóta a bor- és pálinka-fesztiválok egész sorozata bűvöli el évről évre a minőségi italok iránt fogékony közönséget, s immár a Whisky hívei is ebbe a klubba tartoznak, végre nem csak saját örömükre kell, hogy kóstoljanak exkluzív bárokban, hanem az ital rangjához méltó rendezvény vendégei lehettek.

Lehet fanyalogni, hogy a nemzeti italunk mégiscsak a pálinka, de a helyzet az, hogy a pálinka és a whisky hívők sokszor egy és ugyanazon személyek, netán, ha valaki egyik ital mellett letenné ízlés-voksát, a voksát, a célja ugyanaz. Megmutatni a világnak, hogy tömény és tömény között is van különbség, hogy egy nemes párlat igenis szofisztikált ital, hogy lehet egy kiváló vacsora nélkülözhetetlen velejárója – akár a bor. S azt is, hogy a töményhez nem feltétlen kell kísérő, pontosabban, amihez kísérő kell, az már gyanús. Elvégre a pálinka is, a whisky is arról szól, hogy egy kellemes íz maradjon az ember nyelvén, nem pedig arról, hogy mindegy, csak ártson!

Whisky szakkiállítás egyébként még Bécsben is csak minden második évben kerül megrendezésre: a Whisky Messe a helyi Whisky Club és a Pot Still Whisky Bolt jóvoltából. A szervezők lelkesedése hamarosan ’átragadt’ a teljes hazai iparágra, azaz hosszabb rövidebb gondolkodás után, február végére már gyakorlatilag minden jelentősebb whisky importtal foglalkozó magyar kereskedelmi cég visszaigazolta részvételi szándékát. A nagy hazai importőrökön kívül - akik a világpiac legjelentősebb whisky márkáit képviselik Magyarországon - kiállítóként jelent meg néhány független skót lepárló, a maguk kis volumenben gyártott, úgynevezett kézműves termékeivel: az Arran, a Benriach és a Benromach is.

Hogy milyen piaca van a Whiskynek? A hazai égetettszesz-piacnak csak töredékét adják a prémium minőségű, egyféle malátából készült whiskyk, de egyre nagyobb a kereslet a kategória iránt, évente már 1,6 millió liter valódi skót whiskyt isznak meg a magyarok , mondja Kovács Dávid, a Magyarországi Whisky Egyesület vezetője. Whisky 3 millió liter fogy évente, ami nem rossz adat, ebből mintegy 1,6 a skót whisky – azaz feltételezhetjük, hogy legalább ezt a mennyiséget már kóla nélkül issza a magyar. Esetleg koktélban, de tudjuk ugye, hogy így is kár a malt-ért. 0,65 millió liter az amerikai whisky, 0,3 a kanadai és 0,1 az ír főzet.

Körülbelül 18 skót malt whisky márkát jegyeznek a hazai piacon, ám a tényleges szám ennél jóval nagyobb. A legnagyobb forgalmazónak a Bols Hungary, a Zwack/Diageo és a Pernod Ricard számít, de már whiskyspecialista cégek is megélnek kis hazánkban: aWhiskynet a legnagyobb, amely egy webáruháznak indult, de mára magasabb igényű kereskedőket is ellát, valamint éttermeknek is szállít. A különleges italok árusításával foglalkozik a Caledonia Scottish Pub is, de jóval szerényebb mennyiségben.

Címkék: alkohol pálinka whisky tömény malt

A bejegyzés trackback címe:

https://szalonspicc.blog.hu/api/trackback/id/tr561956079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása